2021-03-04
Text: Jens Persson
Få kulturella skeenden har inspirerat en revolution i våra hem
mer än TV:ns intåg på 1950-talet. Den sociala dynamiken och
vardagsrummets inredning hade förändrats för alltid. Introduktionen
av den så kallade digitala väggen kan komma att få lika omvälvande
och långtgående konsekvenser. Om tiotalet år kan våra
vardagsrumsväggar vara täckta av digitalt e-papper, istället för
tapeter. Det är en home makover som tveklöst skulle få en stor
påverkan på vårt dagliga liv.
Deltagare interagerar
med den digitala väggen i 'Design Research Lab'.
Men vad skulle de faktiska konsekvenserna bli? I sin
licentiatavhandling försöker Morteza Abdipour på Designhögskolan
vid Umeå universitet ta reda på det.
Största delen av Morteza Abdipours licentiatstudier spenderade
han med att observera deltagare som interagerade med en fullt
utrustad digital vägg, upprättad i det unika forskningslabbet
Design Research Lab på Mittuniversitetet. Här kunde han testa alla
aspekter av den digitala väggen och utföra olika designexperiment
för att samla in data medan människor upplevde och interagerade med
den nya tekniken.
- Labbet gav mig en plattform för att förstå användarupplevelser
och de barriärer för interaktion som deltagarna upplevde i en
simulerad hemmiljö. Experimenten gav flera intressanta insikter om
den synliga och osynliga påverkan som den digitala väggen kan få i
våra framtida hem, säger Morteza Abdipour.
Den synliga och osynliga effekten av digitala
väggar
Den omedelbart synliga påverkan av den digitala väggen
observerades redan under den första fasen av experiment. Här kunde
Morteza Abdipour notera att deltagarna snabbt började flytta runt
och reducera antalet saker i rummet: såsom möbler, bokhyllor och
tv-apparaten. De medverkande uttryckte ett behov efter en inredning
som var bättre anpassad för att interagera med den digitala väggen.
De efterfrågade också nya typer av möbler som matchade de
kroppspositioner som följde när de interagerade med den nya
tekniken. Andra deltagare eftersökte välvda väggar för att främja
den interaktiva upplevelsen.
Deltagare i studien upplever olika aspekter av
den digitala väggen i 'Design Research Lab' som konstruerats vid
MIUN.
De osynliga påföljderna av den digitala väggen upptäcktes främst
under det avslutande forskningsarbetet när Morteza Abdipour gick
tillbaka och tittade på videoinspelningarna av sessionerna. Då
insåg han att den digitala väggen skapar en osynlig dragningskraft
mot mitten av rummet. Han kunde se att det digitala innehållet
tycktes bära en icke synbar vikt och volym som ockuperade rummet
och starkt påverkade människorna i det.
Det digitala kraftfältet påverkade hur de rörde sig och formade
också deras interaktioner med varandra.
- Kraften i det digitala innehållet på väggen tycktes skjuta
saker och ting på ett visst avstånd från väggen, mot mitten av
rummet. Det skapar en nästan osynlig massa eller substans mellan
deltagarna och den digitala väggen. TV:n har förvisso en liknande
effekt, men i ett rum där tre av fyra väggar är digitala
multipliceras den effekten radikalt, säger Morteza Abdipour.
Anpassningen till en digitaliserad vardag
Den digitala väggen representerar sannolikt ett stort steg i den
fortsatta digitaliseringen av vår vardag. Dagens digitala produkter
- smartphones, wearables (bärbar teknik) och virtuella
hemassistenter - blir redan alltmer sammanflätade med alla aspekter
av våra liv, och har således börjat påverka mänskligt beteende på
en djupare nivå.
Enligt Morteza Abdipour faller ett stort ansvar på designers och
designforskares axlar att utforska olika scenarier för att förstå
de långtgående konsekvenserna av en produkt som den digitala
väggen.
- Mitt mål är att skapa medvetenhet för framtidens designers,
teknikföretag och människor. Genom att vi tar in den digitala
väggen i våra vardagsrum kommer den gradvis att forma oss och vårt
dagliga beteende, precis som smartphonen har gjort. Med en sådan
kraftfull teknik i våra hem kommer vi att börja förändra så mycket.
Inte bara saker och inredning, utan även vårt beteende och i
förlängningen kanske också våra värderingar. Målet med min
forskning är att synliggöra dessa potentiella osynliga förändringar
så att vi kan anpassa oss på bästa sätt, säger Morteza
Abdipour.
Om licentiatavhandlingen:
Morteza Abdipour har en magisterexamen i industridesign från
Mittuniversitetet med fokus på 'Design för alla'. Efter studierna
arbetade han som forskningsassistent på Mittuniversitetet med att
utveckla konceptet Design Research Lab. Syftet med labbet är att
skapa olika designscenarier för att hjälpa forskare och designers
att identifiera effekterna av designlösningar på användarnas
beteende i designutvärderingsprocessen. Hans licentiatavhandling är
det första doktorandstudiesamarbetet mellan Institutionen för
Design vid Mittuniversitetet och Designhögskolan vid Umeå
universitet.
Läs
hela licentiatavhandlingen
Pressbilder

Onsdagen den 10 mars presenterar Morteza Abdipour,
Designhögskolan vid Umeå universitet och Institutionen för Design
(DES) vid Mittuniversitetet, sin licentiatavhandling med
titeln: Arrangement Design Studies - introducing of the
digital wall in domestic environment.
Försvaret äger rum kl 14:00 i Projektstudion, Designhögskolan
vid Umeå universitet
Handledare: Erik Stolterman