Utställningen, som pågår i sex månader, kureras av den berömda
brittiske arkitekten Norman Foster och hyllar den konstnärliga
dimensionen av bilen och knyter an till de parallella världarna av
måleri, skulptur, arkitektur, fotografi och film. Utställningen
visar ikoniska bilar handplockade från privata samlingar och
offentliga institutioner, samt arkitektur och konstverk kopplade
till hastighet och rörelse.
Demian Horst, prefekt på Designhögskolan, är på plats i Bilbao
för att delta under helgens invigningsceremonier.
"Vi är glada över att bli inbjudna att bidra till denna unika
utställning på Guggenheimmuseet. Att bli tillfrågad att dela en
såhär viktig global scen tillsammans med kollegor från en utvald
skara internationella universitet inom arkitektur och design visar
tydligt att vi gör något rätt."
De fyra alumnerna från Designhögskolan som visar upp sina
examensprojekt har fått en sällsynt möjlighet att informera och
inspirera med sina visioner om framtida mobilitet och hållbar
design. Designhögskolans galleri har titeln "Speculative Mobility"
och visar upp
designkoncept som sträcker sig från avancerade bilar till
luftburna och marina transportlösningar. Den strategiska,
spekulativa och konceptuella karaktären hos dessa projekt syftar
till att initiera diskussion och debatt om vilken typ av framtid
(och mobilitet) vårt samhälle skulle vilja ha.
Lars Welten, från Nederländerna, tog examen förra året med ett
projekt som undersöker hur det skulle kunna se ut om
klimatförändringarna tvingade de utsatta kustområdena i hans
hemland att övergå till ett liv på vatten.
"Efter att ha vuxit upp i Nederländerna, ett land med en rik
historia inom vattenförvaltning, blev jag inspirerad att skapa mitt
examensarbete kring det faktum att havsnivån stiger och i slutet av
detta århundrade kommer att resultera i obeboeliga områden.
Huvudmålet med mitt projekt är att ge ett positivt svar på
klimatförändringar; att visa att istället för att se vattnet som
ett problem kan det också ses som en lösning."
Utställningen är fördelad på tio lokaler i Guggenheimmuseet.
Designhögskolans studenter deltar i det avslutande av de sju
gallerierna, Future, som ägnas åt verk av en ung generation
studenter som bjudits in för att föreställa sig hur mobilitet kan
se ut i slutet av detta århundrade. Förslagen som visas speglar
samarbeten mellan studenter och industripartners, designers,
konstnärer, arkitekter, genom en mängd olika modeller, filmer,
renderingar, ritningar och manifest.
Designhögskolans studentprojekt på Guggenheimmuseet i
Bilbao
Lars Welten - Dutch Water Ways

Hur kommer framtidens transportlösningar att se ut
i utsatta kustområden som hotas av klimatförändringar? I sitt
examensprojekt blickar Lars Welten mot år 2086 i sitt hemland,
Nederländerna. Resultatet är en autonom vattentaxi med futuristiska
framdrivningssystem. Lars Welten föreslår inte bara utformningen av
en radikalt annorlunda och extremt säker självkörande vattentaxi,
utan målar också upp en tydlig bild av det avancerade flytande
samhälle och infrastruktur som möjliggör dess existens.
Max Troicher - Exterior Interactions
Max
Troicher har utvecklat ett designkoncept i samarbete med BMW för
att utforska hur bilar kan förstärka mänskliga sinnen på ett nytt
och känslomässigt sätt. Slutresultatet är ett kompakt autonomt
elfordon som använder flera sätt att kommunicera med sin omgivning.
Ljus, ljud och haptisk feedback kombineras i olika situationer för
att skapa unika upplevelser på fordonets exteriör.
Wanyi Du - Geely Sooyun

Hur kan mobilitet komma
att se ut i våra vertikala megastäder om 40 år? För sitt
examensprojekt har Wanyi Du skapat en designvision för ett
ekologiskt flygtaxisystem i Shanghai år 2060. Tjänsten är
inspirerad av behoven hos framtida affärsturister i megastäder som
Shanghai. Geely Sooyun ger passagerarna en behaglig känsla genom
att tillhandahålla en pålitlig, sömlös och effektiv transporttjänst
i den framtida vertikala staden.
David Wolter - Terra Nova

Hur
ska vi beskoga framtidens karga marker i klimatförändringarnas
spår? I sitt examensprojekt undersöker David Wolter hur man kan
bekämpa ökenspridning år 2086 genom att utveckla
mobilitetsstrategier för storskaliga återplanteringsinsatser med
hjälp av spjutspetsteknik. Hans slutgiltiga designkoncept, 'Terra
Nova', är ett lättare luftdrivet fordon som tillåter långvarig
rörlighet i karga områden med minimal påverkan på den operativa
miljön.
För mer information, kontakta gärna:
Jens Persson, kommunikationsansvarig, Designhögskolan, Umeå
universitet
Telefon: 0736-26. 35 51
E-post: jens.persson@umu.se