När Rally Sweden når Umeå den 24 februari kommer ljudet av
bilarnas motordån fortplanta sig i de västerbottniska skogarna,
från Kroksjö till Örträsk. Den tiden är snart över. Morgondagens
rallybilar kommer sannolikt framföras med de tystare elmotorerna.
Studenter vid Designhögskolan fick uppdraget att ta rallysporten in
i en ny era, med fokus på hållbarhet, säkerhet och den visuella
upplevelsen.
I en lokal på Utopia i centrala Umeå kommer du att kunna spana
in framtidens fordonsdesign, när unga designers från hela världen
visar upp en futuristisk och positiv vision om en hållbar,
elektrisk rallyserie. Designkoncepten ska ge publiken en starkare
visuell helhetsupplevelse, i frånvaron av de rytande
bensinmotorerna. Målet har varit att fånga elmotorernas essens och
formge exteriören så att den återspeglar den nya teknologin.
- Ett viktigt mål har varit att kommunicera de teknologiska
framsteg som de nya drivlinorna i e-rallybilarna innebär. Det är
enormt många timmar som ligger bakom skapandet av ett motorkoncept
för en rallybil och då vill man ju att det ska synas på utsidan,
säger Lotta Quist, handledare under projektet och designrådgivare
på Knightec.

Under Rally Sweden visar studenter på Designhögskolan vid
Umeå universitet en futuristisk och positiv vision om en hållbar,
elektrisk rallyserie. Image: Jonas Sandström
Utställningen 'Group Be Electric' har fått sitt namn från den
mytomspunna Grupp B-eran på 1980-talet då det internationella
förbundet FIA släppte på regelverket och rallybilarna tilläts ha
över 600 hästkrafter. Många entusiaster kallar det alltjämt för den
gyllene eran inom rally, men en serie otäcka olyckor tvingade FIA
att lägga ner tävlingsklassen 1986.
Rallysporten förväntas nu uppleva en ny gryning i kraft av det
revolutionerande teknikskiftet mot elektrifiering. Lättheten i den
nya tekniken begränsar inte formgivningen av bilarnas exteriör på
samma sätt som de traditionella förbränningsmotorerna.
Designhögskolans unga designers har gripit tillfället och
skulpterat utmanande former som drar nytta av friheten i packningen
av en elektrisk drivlina.
I
en lokal på Utopia i centrala Umeå spanade besökare in framtidens
fordonsdesign, när unga designers från hela världen visade upp en
futuristisk och positiv vision om en hållbar, elektrisk
rallyserie. Foto: Elin
Lundgren
- I motsats till dagens rallybilar som baseras på utseendet från
produktionsbilar skapar studenterna här formspråk som är avsedda
för tävling i första hand, med möjlighet att influera framtidens
produktionsbilar. Så dynamiken är omvänd från i dag. Målsättningen
är att skapa fortsatt spektakulära upplevelser för publiken, där
fordonens utformning och varumärkens möjligheter att skapa unika
uttryck blir en viktig komponent för framgång i morgondagens
hållbara motorsport, säger Jonas Sandström, programansvarig for
masterprogrammet i transportdesign.
Om utställningen:
'Group Be Electric´ är ett resultat av en formövning
där transportdesignstudenter på Designhögskolan vid Umeå
universitet transformerar 2D skisser till 3D form, i lera. I
momentet lär sig studenterna även grunderna i fordonskonstruktion
samt fordonshistorik. Projektet löper över fem veckor och
studenterna tillhör TD1, det första läsåret av två på MFA
Transportation Design Programme.